Corona raakt ons allemaal en de crisis is niet voorbij. In korte tijd is er enorm veel veranderd in de dagelijkse gang van zaken. In het leven van senioren en mensen met een kwetsbare gezondheid is lang niet alles meer mogelijk en de eenzaamheid neemt toe.

Gelukkig staan studenten op om senioren te helpen en gezelschap te bieden! Via onze stichting bieden we senioren graag op een veilige en verantwoorde manier hulp.

Corona-update 23 april 2021:
De situatie omtrent corona is nog steeds zeer ernstig. Om de verspreiding van corona onder kwetsbare senioren te voorkomen, willen we de studenten vragen om de volgende richtlijnen van het RIVM goed op te volgen. Lees hier de belangrijke richtlijnen.

Vanaf het begin van de coronacrisis tot en met september hebben we gratis coronahulp aangeboden aan alle senioren in Nederland. Op het hoogtepunt van de crisis stonden 980 studenten klaar om te helpen en uiteindelijk hebben we bijna 1000 hulpvragen beantwoord. Vanaf nu kunt u bij ons terecht met onze vaste hulp .

Voorbeeld van onze coronahulp:
“Ik vind het heel leuk dat ik nu weer elke dag met jongeren spreek.” Lees hier het rapport van Wessel (28) en Marja (76).

Onze Corona-hulp in EenVandaag
Bij het begin van de corona-uitbraak was er een mooi bericht over studente Nadine (21) die boodschappen doet voor Ans (69). Bekijk hier het rapport.

Hoe waarborgen jullie de veiligheid van senioren?

Wij houden de officiële berichtgeving rondom het coronavirus elke dag in de gaten. We volgen de richtlijnen van het RIVM en de GGD en sturen updates naar alle studenten als er belangrijke wijzigingen zijn. Daarnaast is het belangrijk dat de koppels met elkaar communiceren, wat voor  beiden partijen prettig en veilig voelt. Uiteraard is het team van Stichting Senior&Student bereikbaar voor vragen!

Wij vragen onze koppels in ieder geval rekening te houden met de volgende richtlijnen van het RIVM:

– Houd steeds 1,5 meter afstand tot anderen
– Vermijd drukte
– Geen handen schudden
– Was je handen regelmatig en ten minste 20 seconden
– Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
– Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik
– Ga niet langs wanneer je klachten hebt: niezen, loopneus, verkoudheidsklachten, keelpijn, hoesten en verhoging (vanaf 37,5 graden)
– Als je klachten hebt, laat je direct testen
– Als het mogelijk is om bezoek buiten af te spreken, is dat beter dan binnen!
– Zorg voor een goed geventileerd huis, het RIVM legt hier uit hoe je dat doet
– Komt de student terug van vakantie en kom je uit een oranje of rood gebied? Ga dan 10 dagen in thuisquarantaine. Bekijk daarom goed of jouw vakantiebestemming in een oranje of rood gebied valt.

Je kunt ook op afstand nog veel voor je senior betekenen! Een paar tips!

•  Maak een wandeling met elkaar. Toen de coronacrisis net uitbrak deed Coronaheld Georgie (24) dit samen met Henriette (69). Lees hier terug hoe dat ging.
  • Voordeur-bezoekjes. Neem twee goede klapstoeltjes, een dekentje en wat lekkers mee en verplaats je bezoekje naar de voordeur! Zo heeft de senior toch wat gezelschap en aanspraak!
  • Een maaltijd koken of iets lekkers bakken en langsbrengen: appeltaart anyone?
  • Een brief schrijven, hoe leuk is het om weer post te ontvangen?
  • Regelmatig bellen en appen
  • Online spelletjes spelen, hier wat leuke tips van Seniorweb!
  • Vraag je senior of je praktische hulp kunt bieden, zoals boodschappen doen of naar de apotheek gaan
  • Breng iets leuks langs bij je senior, zoals een bosje bloemen, tijdschrift of puzzelboekje!
  • Verras je senior! Herinner je de film Love Actually? Maak je eigen versie!

Veelgestelde vragen

Mogen senioren wel bezoek van studenten ontvangen?

Corona-update 23 april 2021:

Wat houdt brieven schrijven precies in?

Veel senioren vinden het lastig om via de digitale wereld contact te hebben. Daarom willen wij hen de mogelijkheid bieden om ouderwets brieven te schrijven met een student. De senior kan de brief mogelijk zelf op de post doen (als brievenbus dichtbij genoeg is), aan iemand meegeven om op de post te doen of de student kan de brief bij de voordeur ophalen. De student kan zijn/haar eigen brief naar de senior opsturen per post.

Hoe werkt het als een senior wil bellen met een student voor een praatje?

Tja, waar moet je het dan over hebben? Dat kan natuurlijk best lastig zijn. Daarom geven wij de student een leuke lijst met vragen over het leven vroeger versus nu en over Corona om zo samen een fijn gesprek te hebben. Wij weten dat jongeren en ouderen vaak veel uit te wisselen hebben over hun levens en veel van elkaar kunnen leren!

Indien u het leuk vindt om te bellen, dan kunt u bij uw aanvraag vermelden waar u het graag over zou willen hebben met de student. Dan kunnen studenten reageren die dezelfde interesses hebben.

Hoe kan ik online spelletjes spelen met een student als ik niet weet hoe dat werkt?

De student zal u bellen om te bespreken wat voor spelletjes u leuk vindt om te doen en vervolgens via de telefoon uitleggen hoe dit precies werkt. U kunt dan stap voor stap oefenen en het spel spelen met de student wanneer het duidelijk is. Zo leert u nog iets nieuws in deze tijden van thuis moeten blijven!

Wil jij bijdragen aan een betere wereld? Doe mee met MDT →