Corona raakt ons allemaal en de crisis is nog niet voorbij. In korte tijd is er enorm veel veranderd in de dagelijkse gang van zaken. Vooral in het leven van senioren en mensen met een kwetsbare gezondheid is nog lang niet alles weer mogelijk en ook de eenzaamheid neemt toe.

Gelukkig staan studenten op om senioren te helpen en gezelschap te bieden! Via onze stichting bieden we alle senioren in Nederland kosteloze en veilige Coronahulp!
Kunnen we u helpen?

Voorbeeld van onze coronahulp:
“Ik vind het heel fijn dat ik nu weer dagelijks jonge mensen spreek.” Lees de reportage van Wessel (28) en Marja (76) hier.

Onze Coronahulp in EenVandaag
In het begin van de corona-uitbraak was er een mooie reportage te zien over student Nadine (21) die boodschappen doet voor Ans (69). Bekijk de reportage hier terug.

Senior: vraag Coronahulp

Bent of kent u een senior die hulp kan gebruiken? Vraag dan nu kosteloos Coronahulp via ons aan. Geef uw hulpvraag aan ons door en wij zoeken zo snel mogelijk een student bij u in de buurt! Denk aan:

• boodschappen doen
  • √ een wandeling maken of ander gezelschap (met 1,5 meter afstand)
  • koken en maaltijden bezorgen
  • medicijnen ophalen bij apotheek
  • lichte hulp in het huishouden*
  • doktersbezoek
  • bellen/skypen voor een goed gesprek (wij hebben hier leuke input voor)
  • online spelletjes spelen zoals schaken en wordfeud (Scrabble)
  • brieven schrijven naar elkaar
  • andere ideeën? laat het ons weten!

* Indien u lichte hulp in huis nodig heeft, kan dit alleen wanneer u als senior geen enkele klachten heeft en goed afstand houdt van de student. Verder dient u de richtlijnen van het RIVM op te volgen. Onder lichte hulp valt bijvoorbeeld een keertje stofzuigen of iets schoonmaken. Zoekt u reguliere huishoudelijke hulp? Dan helpen wij u graag via seniorenstudent.nl. Hier kunt u een student inschakelen voor (tijdelijke) huishoudelijke hulp, eventueel via een PGB.

Telefonisch uw hulpvraag indienen kan ook: 020-3080916

Student: word Coronaheld

Wij roepen alle studenten in Nederland op om zich aan te melden als Coronaheld. Dit betekent dat jij je beschikbaar stelt om senioren bij jou in de buurt te helpen met de volgende activiteiten:

• boodschappen doen
  • √ een wandeling maken of ander gezelschap (met 1,5 meter afstand)
  • koken en maaltijden bezorgen
  • medicijnen ophalen bij apotheek
  • noodzakelijke hulp (in het huishouden, doktersbezoek)*
  • bellen/skypen voor een goed gesprek (wij hebben hier leuke input voor)
  • online spelletjes spelen zoals schaken en wordfeud (Scrabble)
  • brieven schrijven naar elkaar
  • andere ideeën? laat het ons weten!

We weten dat studenten het nu ook financieel moeilijk hebben. Alle studentenbijbanen (want horeca of 0-urencontract) vallen als eerste weg. Daarom krijg je van ons als steuntje een vrijwilligersvergoeding als Coronaheld.

* Indien sprake is van ‘noodzakelijke hulp’, kan dit alleen wanneer je als student geen enkele klachten hebt en goed afstand houdt van de senior. Verder dien je de richtlijnen van het RIVM op te volgen.

Sponsor: doneer Coronageld

Wij roepen iedereen in Nederland op om dit project samen met ons mogelijk te maken. Wil jij onze studentenhelden steunen? Doneer Coronageld! Hoe meer sponsoren, hoe meer ouderen en studenten we kunnen helpen.

Jouw bijdrage gebruiken wij voor:

• Wervingscampagnes om ouderen te bereiken en op de hoogte te brengen van onze Coronahulp.
  • Vrijwilligersvergoedingen voor studenten. Zij worden ook hard getroffen door Corona omdat studentenbijbaantjes (horeca, nul-urencontracten) als eerste wegvallen. Daarom willen we hen een kleine vergoeding geven.

Doneren doe je zo:

Maak een bedrag naar keuze over naar:
Stichting SeniorenStudent
IBAN: NL63 INGB 0006 5636 52
omschrijving: donatie Coronahulp

Wist je dat onze stichting een ANBI-status heeft en dat je dus (ook als bedrijf) belastingvrij kunt schenken? Meer informatie hier.

Veelgestelde vragen

Hoe waarborgen jullie de veiligheid van ouderen?

Wij houden de officiële berichtgeving omtrent het coronavirus nauwlettend in de gaten. We volgen de richtlijnen van het RIVM en de GGD en vragen studenten en senioren hun verantwoordelijkheid te nemen.

Adviezen voor mensen uit risicogroepen

Wel wordt mensen uit risicogroepen aangeraden om extra voorzichtig te zijn en de maatregelen goed op te volgen. Ook voor bezoekers van mensen die tot een risicogroep behoren is het extra belangrijk om de basisregels goed op te volgen:

• Houd steeds 1,5 meter afstand tot anderen
  • Vermijd drukte
  • Geen handen schudden
  • Was je handen regelmatig en ten minste 20 seconden
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik
  • Ga niet langs wanneer je klachten hebt: niezen, loopneus, verkoudheidsklachten, keelpijn, hoesten en verhoging (vanaf 37,5 graden)
  • Als je klachten hebt, kun je je direct laten testen

Aanvullende adviezen

Voor mensen uit risicogroepen is het belangrijk om ‘oncontroleerbare’ situaties te vermijden. Dit zijn situaties waar het niet mogelijk is om 1,5 meter afstand te houden en waar ook niet gecontroleerd wordt of mensen klachten hebben. Op deze manieren kun je oncontroleerbare situaties vermijden en de kans op besmetting beperken:

• Vraag bezoek vooraf of ze klachten hebben, houd je aan de 1,5 meter en hygiënemaatregelen. Als het mogelijk is om bezoek buiten te ontvangen, is dat beter dan binnen.
  • Vraag vooraf bij de gastheer of gastvrouw en eventuele andere aanwezigen of ze klachten hebben, houd je aan de 1,5 meter en hygiënemaatregelen.
  • Vermijd locaties waar het lastig kan zijn 1,5 meter afstand te houden, zoals supermarkten, bouwmarkten of drukke winkelstraten. Kwetsbare senioren kunnen beter iemand anders boodschappen laten doen of de boodschappen laten thuisbezorgen.
  • Kwetsbare senioren kunnen beter bijeenkomsten en openbaar vervoer mijden.

Mogen senioren wel bezoek van studenten ontvangen?

Corona-update juli: In het begin van de corona-uitbraak kregen mensen uit risicogroepen het advies om zoveel mogelijk thuis te blijven en geen bezoek te ontvangen. Nu het virus beter onder controle is, is dat niet meer nodig.
Wel wordt mensen uit risicogroepen aangeraden om extra voorzichtig te zijn en de maatregelen goed op te volgen. Ook voor bezoekers van mensen die tot een risicogroep behoren is het extra belangrijk om de basisregels goed op te volgen. Lees hier meer RIVM.

Hoe gaat het boodschappen doen in zijn werk?

• Maak telefonisch afspraken over wanneer en waar de boodschappen worden gedaan en maak bij voorkeur al het boodschappenlijstje.
  • De senior gaat niet mee naar de winkel.
  • Houd bij de deur gepaste afstand (minimaal 1,5 meter).
  • Maak duidelijk afspraken over financiën. Wij adviseren dat degene die de boodschappen doet een afgerond bedrag aan geld meekrijgt (liefst in een envelop). Dat bedrag zou hoger moeten zijn dan de te verwachten kosten voor de boodschappen.
  • Neem nooit een betaalpasje of creditcard van de senior mee en pin ook niet voor hem of haar.
  • Overhandig het geld niet in de hand, maar leg het op een plat oppervlak.
  • Vraag de senior meteen na het boodschappen doen de bon en het wisselgeld na te kijken.
  • Bij het brengen van de boodschappen kan je het beste buiten wachten. Als het noodzakelijk is dat je wel naar binnen gaat, houd dit bezoekje kort en blijf op afstand. Zo nodig kun je helpen met het opbergen van de boodschappen.
  • Geef geen hand, was  je handen regelmatig of ontsmet deze.
  • Als jij je niet goed voelt, ga dan niet.

Indien er geen cash aanwezig is, vragen wij de student en senior samen een oplossing te bedenken. Omdat wij van alle studenten de gegevens van hun identiteit in ons bezit hebben, is de kans op misbruik zeer klein omdat de studenten altijd traceerbaar zijn.

Wat houdt brieven schrijven precies in?

Veel senioren vinden het lastig om via de digitale wereld contact te hebben. Daarom willen wij hen de mogelijkheid bieden om ouderwets brieven te schrijven met een student. De senior kan de brief mogelijk zelf op de post doen (als brievenbus dichtbij genoeg is), aan iemand meegeven om op de post te doen of de student kan de brief bij de voordeur ophalen. Ook hierbij is het belangrijk dat er geen fysiek contact is en dat de student niet naar binnen gaat. De student kan zijn/haar eigen brief naar de senior opsturen per post.

Hoe werkt het als een senior wil bellen met een student voor een praatje?

Tja, waar moet je het dan over hebben? Dat kan natuurlijk best lastig zijn. Daarom geven wij de student een leuke lijst met vragen over het leven vroeger versus nu en over Corona om zo samen een fijn gesprek te hebben. Wij weten dat jongeren en ouderen vaak veel uit te wisselen hebben over hun levens en veel van elkaar kunnen leren!

Indien u het leuk vindt om te bellen, dan kunt u bij uw aanvraag vermelden waar u het graag over zou willen hebben met de student. Dan kunnen studenten reageren die dezelfde interesses hebben.

Hoe kan ik online spelletjes spelen met een student als ik niet weet hoe dat werkt?

De student zal u bellen om te bespreken wat voor spelletjes u leuk vindt om te doen en vervolgens via de telefoon uitleggen hoe dit precies werkt. U kunt dan stap voor stap oefenen en het spel spelen met de student wanneer het duidelijk is. Zo leert u nog iets nieuws in deze tijden van thuis moeten blijven!

Waar moet ik aan denken als een student mijn medicijnen gaat ophalen bij de apotheek?

Informeer uw apotheek altijd vooraf telefonisch dat iemand anders uw medicijnen komt ophalen. Vraag aan uw apotheek of ze de rekening direct naar uw zorgverzekering kunnen sturen, zodat de student niet hoeft af te rekenen. Indien dit niet mogelijk is, kunt u cash geld meegeven aan de student. De student is verplicht altijd een bonnetje te vragen en aan u te overhandigen.