Corona slaat toe in Nederland. Het raakt ons allemaal. En ouderen, naast kwetsbaren, het meest. Zij moeten nu zoveel mogelijk binnen blijven. Alleen. Dit vergroot de kans op eenzaamheid en daar willen wij iets aan doen! Dit kunnen we niet alleen en daarom roepen we jou op te helpen. Doe je mee? Coronahulp voor alle ouderen in heel Nederland!

25-3-2020: Onze Coronahulp in EenVandaag

Vanavond was er een mooie reportage te zien over student Nadine (21) die boodschappen doet voor Ans (69). Bekijk de reportage hier terug.

24-3-2020: Tijd voor een eerste update!

Ons Coronaproject is nu 1 week live en dit zijn de resultaten tot nu toe. Trots op alle 234 coronahelden (studenten) die zich voor een senior willen inzetten! Ze zijn nog lang niet allemaal gematcht, dus senioren: dien een hulpvraag in en we hebben snel hulp voor u gevonden!

Senior: vraag Coronahulp

Bent of kent u een senior die hulp kan gebruiken? Vraag dan nu kosteloos Coronahulp via ons aan. Geef uw hulpvraag aan ons door en wij zoeken zo snel mogelijk een student bij u in de buurt! Denk aan:

• boodschappen doen
  • koken en maaltijden bezorgen
  • medicijnen ophalen bij apotheek
  • noodzakelijke hulp (in het huishouden, doktersbezoek)*
  • bellen en/of skypen voor een goed gesprek (wij hebben hier leuke input voor)
  • online spelletjes spelen zoals schaken en wordfeud (Scrabble)
  • brieven schrijven naar elkaar
  • andere ideeën? laat het ons weten!

Het is helaas niet mogelijk om hulp aan te vragen waarbij de student bij u thuis binnenkomt of met u in contact komt (denk aan een praatje maken, spelletjes spelen, etc.) als dit geen noodzakelijke zorg betreft.

* Indien sprake is van ‘noodzakelijke hulp’, kan dit alleen wanneer u als senior geen enkele klachten heeft en goed afstand houdt van de student. Verder dient u de richtlijnen van het RIVM op te volgen.

Telefonisch uw hulpvraag indienen kan ook: 020-3080916

Student: word Coronaheld

Wij roepen alle studenten in Nederland op om zich aan te melden als Coronaheld. Dit betekent dat jij je beschikbaar stelt om senioren bij jou in de buurt te helpen met de volgende activiteiten:

• boodschappen doen
  • koken en maaltijden bezorgen
  • medicijnen ophalen bij apotheek
  • noodzakelijke hulp (in het huishouden, doktersbezoek)*
  • bellen en/of skypen voor een goed gesprek (wij hebben hier leuke input voor)
  • online spelletjes spelen zoals schaken en wordfeud (Scrabble)
  • brieven schrijven naar elkaar
  • andere ideeën? laat het ons weten!

We weten dat studenten het nu ook financieel moeilijk hebben. Alle studentenbijbanen (want horeca of 0-urencontract) vallen als eerste weg. Daarom krijg je van ons als steuntje een vrijwilligersvergoeding als Coronaheld.

* Indien sprake is van ‘noodzakelijke hulp’, kan dit alleen wanneer je als student geen enkele klachten hebt en goed afstand houdt van de senior. Verder dien je de richtlijnen van het RIVM op te volgen.

Sponsor: doneer Coronageld

Wij roepen iedereen in Nederland op om dit project samen met ons mogelijk te maken. Wil jij onze studentenhelden steunen? Doneer Coronageld! Hoe meer sponsoren, hoe meer ouderen en studenten we kunnen helpen.

Jouw bijdrage gebruiken wij voor:

• Wervingscampagnes om ouderen te bereiken en op de hoogte te brengen van onze Coronahulp.
  • Vrijwilligersvergoedingen voor studenten. Zij worden ook hard getroffen door Corona omdat studentenbijbaantjes (horeca, nul-urencontracten) als eerste wegvallen. Daarom willen we hen een kleine vergoeding geven.

Doneren doe je zo:

Maak een bedrag naar keuze over naar:
Stichting SeniorenStudent
IBAN: NL63 INGB 0006 5636 52
omschrijving: donatie Coronahulp

Wist je dat onze stichting een ANBI-status heeft en dat je dus (ook als bedrijf) belastingvrij kunt schenken? Meer informatie hier.

Waarom doen wij dit?

De reguliere bezoeken van onze studenten aan ouderen zijn tijdelijk stilgelegd. Als team zijn wij nog steeds bezig om onze bestaande matches te begeleiden en alvast nieuwe matches te maken voor ons reguliere project, maar daar kunnen we momenteel niet volledig onze dagen mee vullen.

Liever besteden we onze tijd nuttig en daarom zetten we dit Coronaproject op! Wij hebben immers het netwerk, de expertise en de software om studenten en ouderen te verbinden en te helpen.

In eerste instantie financieren we dit project zelf, uit ons (kleine) spaarpotje van eerdere donaties. Als er veel aanvragen binnenkomen, is er meer geld nodig om het project voort te zetten en op te schalen. Dit is nodig voor alle tijd die we stoppen in het maken van alle matches, het begeleiden van de studenten en senioren en de technische aanpassingen aan ons systeem om deze Coronahulp mogelijk te maken.

Veelgestelde vragen

Hoe waarborgen jullie de veiligheid van ouderen?

Wij controleren van alle studenten eerst hun identiteitsbewijs via onze software alvorens wij ze aan een senior koppelen. In ons systeem worden de gegevens van het identiteitsbewijs opgeslagen waarmee de student traceerbaar is.

Wat valt er onder noodzakelijke hulp en wat zijn de richtlijnen?

Met noodzakelijke hulp bedoelen wij alle hulp die noodzakelijk – onmisbaar – is en door een vrijwilliger geleverd kan worden. Denk bijvoorbeeld aan huishoudelijke hulp (omdat de hulp is uitgevallen wegens ziekte) of doktersbezoek.

Indien er sprake is van noodzakelijke zorg, is het verplicht om de richtlijnen van het RIVM te volgen:

• Zorg dat je de aanvrager geen hand geeft en dat je bij binnenkomst direct even je handen wast (20 seconden) met zeep.
  • Houd tenminste 1,5 meter afstand tot elkaar.
  • Hoest en nies in je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes.
  • Bezoek geen drukke plekken en reis niet met het OV met de aanvrager.
  • Probeer op de fiets te gaan als je jouw aanvrager bezoekt, wat de kans op besmetting het kleinst maakt.

Wanneer het geen noodzakelijke hulp betreft, vragen we studenten om niet bij de senior naar binnen te gaan.

Hoe gaat het boodschappen doen in zijn werk?

• Maak telefonisch afspraken over wanneer en waar de boodschappen worden gedaan en maak bij voorkeur al het boodschappenlijstje.
  • De senior gaat niet mee naar de winkel.
  • Houd bij de deur gepaste afstand (minimaal 1,5 meter).
  • Maak duidelijk afspraken over financiën. Wij adviseren dat degene die de boodschappen doet een afgerond bedrag aan geld meekrijgt (liefst in een envelop). Dat bedrag zou hoger moeten zijn dan de te verwachten kosten voor de boodschappen.
  • Neem nooit een betaalpasje of creditcard van de senior mee en pin ook niet voor hem of haar.
  • Overhandig het geld niet in de hand, maar leg het op een plat oppervlak.
  • Vraag de senior meteen na het boodschappen doen de bon en het wisselgeld na te kijken.
  • Bij het brengen van de boodschappen kan je het beste buiten wachten. Als het noodzakelijk is dat je wel naar binnen gaat, houd dit bezoekje kort en blijf op afstand. Zo nodig kun je helpen met het opbergen van de boodschappen.
  • Geef geen hand, was  je handen regelmatig of ontsmet deze.
  • Als jij je niet goed voelt, ga dan niet.

Indien er geen cash aanwezig is, vragen wij de student en senior samen een oplossing te bedenken. Omdat wij van alle studenten de gegevens van hun identiteit in ons bezit hebben, is de kans op misbruik zeer klein omdat de studenten altijd traceerbaar zijn.

Wat houdt brieven schrijven precies in?

Veel senioren vinden het lastig om via de digitale wereld contact te hebben. Daarom willen wij hen de mogelijkheid bieden om ouderwets brieven te schrijven met een student. De senior kan de brief mogelijk zelf op de post doen (als brievenbus dichtbij genoeg is), aan iemand meegeven om op de post te doen of de student kan de brief bij de voordeur ophalen. Ook hierbij is het belangrijk dat er geen fysiek contact is en dat de student niet naar binnen gaat. De student kan zijn/haar eigen brief naar de senior opsturen per post.

Hoe werkt het als een senior wil bellen met een student voor een praatje?

Tja, waar moet je het dan over hebben? Dat kan natuurlijk best lastig zijn. Daarom geven wij de student een leuke lijst met vragen over het leven vroeger versus nu en over Corona om zo samen een fijn gesprek te hebben. Wij weten dat jongeren en ouderen vaak veel uit te wisselen hebben over hun levens en veel van elkaar kunnen leren!

Indien u het leuk vindt om te bellen, dan kunt u bij uw aanvraag vermelden waar u het graag over zou willen hebben met de student. Dan kunnen studenten reageren die dezelfde interesses hebben.

Hoe kan ik online spelletjes spelen met een student als ik niet weet hoe dat werkt?

De student zal u bellen om te bespreken wat voor spelletjes u leuk vindt om te doen en vervolgens via de telefoon uitleggen hoe dit precies werkt. U kunt dan stap voor stap oefenen en het spel spelen met de student wanneer het duidelijk is. Zo leert u nog iets nieuws in deze tijden van thuis moeten blijven!

Waar moet ik aan denken als een student mijn medicijnen gaat ophalen bij de apotheek?

Informeer uw apotheek altijd vooraf telefonisch dat iemand anders uw medicijnen komt ophalen. Vraag aan uw apotheek of ze de rekening direct naar uw zorgverzekering kunnen sturen, zodat de student niet hoeft af te rekenen. Indien dit niet mogelijk is, kunt u cash geld meegeven aan de student. De student is verplicht altijd een bonnetje te vragen en aan u te overhandigen.