Jong+Oud=Goud

Bij het project Jong+Oud=Goud koppelen we senioren aan een student voor hulp en voor de gezelligheid. Het doel is om senioren te ondersteunen in het onafhankelijk en gelukkig ouder worden. Daarnaast biedt het project studenten ervaring in een maatschappelijke functie. In 2015 en 2016 hebben we meer dan 100 matches gemaakt in Amsterdam. Vanwege het succes breiden we in 2017 uit naar 500 matches in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht!

Iedere studentvrijwilliger gaat gedurende één jaar zes uur per maand bij een senior op bezoek (dagen en tijden in overleg). De studenten bieden praktische hulp en samen ondernemen jullie leuke activiteiten:

• list-boodschappen-doenboodschappen doen
  • list-kokensamen koken en eten
  • list-wandelenwandelen
  • list-musea-bezoekenmusea bezoeken
  • list-gezelschapsspellenspelletjes spelen
  • list-muziek-makenmuziek maken
  • list-voorlezen(voor)lezen
  • list-reizen-auto-of-treinreizen met auto of trein
  • list-computerencomputeren
  • list-hulp-in-de-huishoudinghulp in en om het huis
  • list-tuinierentuinieren
  • list-vragenantwoord vinden op (zorg)vragen
  • list-en-nog-veel-meeretc.

Een persoonlijke match

We koppelen de studenten en senioren op basis van persoonlijke overeenkomsten en gedeelde interesses. Zo kunnen zij een bijzondere band opbouwen en in het gesprek de diepte ingaan. Een vriendschap tussen jong en oud.

Sociaal netwerk

Naast het nieuwe contact met de studentvrijwilligers, maken de deelnemende senioren ook kennis met elkaar tijdens onze gezellige uitstapjes. Dit zorgt ervoor dat uw netwerk zowel uitbreidt met studenten als met andere senioren.

Waarde voor senioren

• list-check-smallDoor het contact met jonge mensen maakt u actief deel uit van de samenleving.
  • list-check-smallUw sociale netwerk wordt uitgebreid met studenten én met andere senioren.
  • list-check-smallSamen met de student onderneemt u leuke activiteiten.
  • list-check-smallDe student biedt concrete hulp bij dingen die lastig zijn voor u.
  • list-check-smallSamen met de student werkt u aan concrete doelen om uw onafhankelijkheid te versterken.

Waarde voor jou als studentvrijwilliger

• list-check-smallHet helpen van een senior geeft veel voldoening.
  • list-check-smallHet bezoeken van een senior is gezellig. Een grootouder in jouw studiestad, welke student wil dat nou niet?
  • list-check-smallHet project biedt je de mogelijkheid om een maatschappelijke bijdrage te leveren.
  • list-check-smallJe doet relevante werkervaring op die een goede aanvulling vormt op je cv.
  • list-check-smallJe leert iemand van een andere generatie kennen met veel levenservaring en verhalen over vroeger.

Aanmelden voor senioren

Bent of kent u een senior die in aanmerking komt voor het project?

Voorwaarden:

• list-bullet-pointHet lijkt u leuk om een jaar lang met een student op te trekken.
  • list-bullet-pointU zou graag uw sociale netwerk en zelfredzaamheid vergroten.
  • list-bullet-pointU bent 65 jaar of ouder.
  • list-bullet-pointU woont in de regio Amsterdam, Rotterdam of Utrecht.
  • list-bullet-pointU heeft beperkte financiële middelen en kan daardoor de hulp van een student niet volledig zelf bekostigen.
  • list-bullet-pointU bent bereid om een eigen bijdrage van €5,- per maand te betalen.
  • list-bullet-pointU bent bereid om één jaar, 6 uur per maand deel te nemen (bezoektijden in overleg met de student

Wij hebben van alle studentvrijwilligers een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

Wilt u zelf deelnemen aan het project?

Meld u aan als senior

Wilt u iemand anders inschrijven voor het project?

Ik wil een senior aanmelden

Aanmelden voor studentvrijwilligers

In 2016 hebben we weer 50 matches gemaakt. In februari 2017 starten wij met een nieuw projectjaar. Wij gaan 500 matches maken in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

Lijkt het jou leuk om je een jaar lang vrijwillig in te zetten voor een senior bij jou in de buurt?

Voorwaarden:

• list-bullet-pointJe bent student.
  • list-bullet-pointJe woont in de regio Amsterdam, Rotterdam of Utrecht (of bent bereid hierheen te komen.)
  • list-bullet-pointJe bent gedurende één jaar voor 6 uur per maand beschikbaar. Wanneer je langsgaat is in overleg met de senior (minimaal 2 bezoeken per maand). Dat kan bijv. 2x 3 uur zijn of 4x 1,5 uur per maand.
  • list-bullet-pointJe bent bereid om gedurende het projectjaar naar een verdiepingsbijeenkomst te komen.

Je ontvangt een vrijwilligersvergoeding van €25,- per maand.

Meld je aan als studentvrijwilliger!

Toekomst

De eerste 100 matches van het project Jong+Oud=Goud zijn bijna allemaal afgerond en waren een succes. Daarom zijn we blij dat we dit jaar flink uitbreiden: we maken 500 nieuwe matches in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Onze ambitie is om in de toekomst ook naar andere regio’s uit te breiden.

Ons doel is dat de ‘sociale zorg’ die de deelnemende senioren tijdens dit project krijgen een vanzelfsprekend onderdeel wordt van de ouderenzorg in Nederland. Dit zorgt voor meer samenhang in de maatschappij en minder beroep op de reguliere zorg. Omdat we een landelijk bestand hebben van meer dan 20.000 studenten, kunnen wij soortgelijke projecten ook in andere gemeenten op grote schaal organiseren.

Stichting SeniorenStudent is opgericht door Careibu

Careibu vindt het belangrijk om naast betaalde diensten ook een maatschappelijke bijdrage te leveren.  Daarom subsidieert Careibu Stichting SeniorenStudent door o.a. het beschikbaar stellen van alle faciliteiten (zoals kantoor, software en studentenbestand) en het investeren van vrijwillige uren voor projectleiding en projectuitvoering.

Jong+Oud=Goud wordt mogelijk gemaakt door: