Project ‘Jong+Oud=Goud’

Bij het project ‘Jong+Oud=Goud’ koppelen we senioren aan een student voor hulp en gezelligheid. Het doel is om senioren te ondersteunen in het onafhankelijk en gelukkig ouder worden. Daarnaast biedt het project studenten ervaring in een maatschappelijke functie. Iedere studentvrijwilliger gaat gedurende één jaar zes uur per maand bij een senior op bezoek (dagen en tijden in overleg).

• list-boodschappen-doenBoodschappen doen
  • list-kokenSamen koken en eten
  • list-wandelenWandelen
  • list-musea-bezoekenMusea bezoeken
  • list-gezelschapsspellenSpelletjes spelen
  • list-muziek-makenMuziek maken
  • list-voorlezen(Voor)lezen
  • list-reizen-auto-of-treinReizen met auto of trein
  • list-computerenComputeren
  • list-hulp-in-de-huishoudingHulp in en om het huis
  • list-tuinierenTuinieren
  • list-vragenAntwoord vinden op (zorg)vragen

Aanmelden voor senioren

Bent of kent u een senior die in aanmerking komt voor het project?

Voorwaarden:

• list-bullet-pointU bent 65 jaar of ouder.
  • list-bullet-pointU woont in de regio Amsterdam, Rotterdam of Utrecht.
  • list-bullet-pointHet lijkt u leuk om een jaar lang met een student op te trekken en daarmee uw sociale netwerk en zelfredzaamheid te vergroten
  • list-bullet-pointU heeft beperkte financiële middelen en kan daardoor de hulp van een student niet volledig zelf bekostigen.
  • list-bullet-pointU bent bereid om een eigen bijdrage van €60,- (eenmalig) te betalen.
  • list-bullet-pointU bent bereid om één jaar, 6 uur per maand deel te nemen (bezoektijden in overleg met de student)

Wij hebben van alle studentvrijwilligers een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

Meld u aan als senior

Ik wil een senior aanmelden

Aanmelden voor studentvrijwilligers

Wil jij je een jaar lang vrijwillig inzetten voor een senior bij jou in de buurt?

Voorwaarden:

• list-bullet-pointJe bent student.
  • list-bullet-pointJe woont in de regio Amsterdam, Rotterdam of Utrecht (of bent bereid hierheen te komen.)
  • list-bullet-pointHet lijkt je leuk een senior te ondersteunen en samen dingen te ondernemen
  • list-bullet-pointJe bent gedurende één jaar voor 6 uur per maand beschikbaar. Wanneer je langsgaat is in overleg met de senior (minimaal 2 bezoeken per maand). Dat kan bijv. 2x 3 uur zijn of 4x 1,5 uur per maand.
  • list-bullet-pointJe bent bereid om gedurende het projectjaar naar een verdiepingsbijeenkomst te komen.

Je ontvangt een vrijwilligersvergoeding van €25,- per maand.

Meld je aan als studentvrijwilliger!

Waarde voor senioren

• list-check-smallActief deel uitmaken van de samenleving door het contact met jonge mensen
  • list-check-small Een persoonlijke match op basis van persoonlijke overeenkomsten en gedeelde interesses
  • list-check-smallUitbreiding van uw sociale netwerk
  • list-check-smallSamen leuke activiteiten ondernemen
  • list-check-smallConcrete hulp bij dingen die lastig zijn voor u
  • list-check-smallSamenwerken aan concrete doelen om uw onafhankelijkheid te versterken

Waarde voor jou als studentvrijwilliger

• list-check-smallHet helpen van een senior geeft veel voldoening.
  • list-check-smallHet bezoeken van een senior is gezellig. Een grootouder in jouw studiestad, welke student wil dat nou niet?
  • list-check-smallHet project biedt je de mogelijkheid om een maatschappelijke bijdrage te leveren.
  • list-check-smallJe doet relevante werkervaring op die een goede aanvulling vormt op je cv.
  • list-check-smallJe leert iemand van een andere generatie kennen met veel levenservaring en verhalen over vroeger.

De Eetclub

Stichting SeniorenStudent organiseerde in 2016 en 2017 in samenwerking met de Amsterdamse zorginstelling Cordaan het project De Eetclub van Jong en Oud. Maandelijks kwamen 15 senioren en 2 studenten op zondag samen om een heerlijke maaltijd klaar te maken en gezellig samen te eten. Vaak was er ook een optreden. Kort gezegd: de Eetclub was puur genieten van heerlijk eten, gezelschap en amusement.

Stichting SeniorenStudent is opgericht door Careibu

Careibu vindt het belangrijk om naast betaalde diensten ook een maatschappelijke bijdrage te leveren.  Daarom subsidieert Careibu Stichting SeniorenStudent door o.a. het beschikbaar stellen van alle faciliteiten (zoals kantoor, software en studentenbestand) en het investeren van vrijwillige uren voor projectleiding en projectuitvoering.

Wij gaan voor meer samenhang in de maatschappij en minder beroep op de reguliere zorg. We hebben een landelijk bestand van meer dan 20.000 studenten, waardoor wij soortgelijke projecten ook in andere gemeenten op grote schaal organiseren.

Jong+Oud=Goud wordt mogelijk gemaakt door: